images9 Ik (Jo) zal het eerste verslag vanuit Denemarken schrijven zodat ik het tenminste zelf over mijn blunder kan hebben.
We zijn zaterdag stipt om 6u ’s morgens in Eeklo vertrokken ten huize van Aäron en Severine met 990km voor de boeg. De eerste 400km door België, Nederland en het begin van Duitsland gingen heel vlot: weinig verkeer en mooie wegen. En ook Bente deed het, tegen alle verwachtingen in, heel goed. Muziek van K3 afgewisseld met een boekje van de Savanne, het puzzelboekje van konijntje en uiteraard de DVD’s van Kabouter Plop, Piet Piraat, Bumba en Hopla maakten haar over het algemeen goed gezind. Papa moest de schijfjes wel regelmatig verwisselen want ons meisje is het allemaal snel beu.

Dan kwamen we op de A1 en dat ging minder vlot, heel veel werken tot Hamburg met veel opstoppingen en toch een tijdsverlies van bijna 1u. In Hamburg moesten we beslissen of we de ferry zouden nemen of omrijden via “de Grote Beltbrug” (een 20km lange brug over de zeestraat).
Het was mooi weer dus toch de ferry en hopelijk vallen de wachttijden mee.
Nog steeds volgens planning stonden we om 15u15 te wachten op de ferry en konden we mee om 16u voor een ontspannen overtocht op het dek van 45min. Super georganiseerd, die Denen !!
Leuk om misschien eens een foto te nemen van Bente die, zoals de meeste kinderen, graag achter het stuur zit terwijl we staan te wachten om de ferry op te rijden of van de vele windmolenparken zowel in zee als op land. Tenminste als we een fototoestel zouden mee hebben…Hoe is het mogelijk om dat te vergeten? Al goed dat de oma’s nog nakomen!!

Vanaf onze aankomst in Denemarken is het nog 2u rijden naar Fredensborg, waar onze Deense vakantievilla staat te wachten op ons. En dat ik nu juist aan Jørgen had doorgegeven dat we rond 19u zouden aankomen, schitterend Jo, die planningen van jou !!
Na een uurtje vlammen aan 110 per uur (want dat is de snelheidsbeperking hier) hadden we een Shell station in zicht. Dus misschien nog snel de tank vullen zodat we ons daar de volgende dagen niet moeten om bekommeren.
En daar ging het dus mis. Hoelang tank ik nu diesel in mijn leasingwagen? Ongeveer 9 jaar met een Shell kaart en sinds enkele jaren V Power Diesel. Dus dat heb ik nu ook gedaan en ik ging gezwind het tankstation binnen om met mijn Shell kaart te betalen maar dat ging niet. Waarop we probeerden aan een andere betaalterminal en weer ging het niet. Ondertussen stonden al 3 medewerkers rond mijn probleem te overleggen en vraagt 1 van hen wat ik getankt heb. “Diesel natuurlijk”, waarop ze mij vertelden dat V Power, benzine is en geen diesel zoals in vele andere landen. Daarom kon ik dus niet betalen !!!
Lap, wat nu gedaan ! Hoe krijgen we die tank leeg op een zaterdagavond in Denemarken. Via Touring Wegenhulp in België en heel wat telefoontjes kwamen we bij de “Dansk Autohjælp” terecht. Niclas Christensen wil ons weg takelen en omdat er geen garage meer open is, wil hij onze tank leegmaken. Hij heeft zelf een garage (32 jaar en samen met zijn vrouw en schoonbroer heeft hij een firma met 11 takelwagens en 25 medewerkers) en heeft alles voorhanden.
Na een uurtje in zijn garage is alles geregeld en kunnen we onze reis verder zetten naar hetzelfde tankstation want we moeten de tank nog vullen. Aan het eerste kruispunt valt de auto stil en wil hij niet meer starten. Is het enkel lucht in de buizen of is er meer mis? Er kwam nog geen zwarte rook uit de uitlaat maar we waren er niet gerust in en belden dus opnieuw naar onze vriend Niclas die ons al snel weer ter hulp kwam en de auto weer aan de praat kreeg maar er ook niet gerust in was. Dus hij begeleidt ons naar het tankstation, wat nodig was want elke keer ik stil viel en 3 min nodig had om de wagen weer aan de praat te krijgen, stak hij zijn gele flikkerlichten aan en voelden wij ons beter beschermd. Na 3u staan we op de plaats waar het allemaal begon met een wagen die niet echt mee wil maar met een ‘persoonlijke’ takeldienst bij ons. Niclas tankt zelf en komt al snel tot de constatatie dat hij de tank maar half leeg gekregen heeft. Ook Niclas vindt het te gevaarlijk om zo verder te rijden (op een autosnelweg) en onder zijn begeleiding rijden we terug naar zijn garage waar hij de tank nogmaals probeert leeg te zuigen. Ongelooflijk hoe braaf ons Bente blijft en hoe ze blijft genieten van Hopla en Bumba, (dikke merci aan tante Evelyn). Daarom moesten we dus het fototoestel vergeten, want dit zou hilarische foto’s opgeleverd hebben :
-picknicken aan een drukke autosnelweg om zeker de garagist niet te missen
-Bente naar Hopla aan het kijken en Dominic de krant aan het lezen naast haar in een scheefhangende auto omdat hij op een krik staat terwijl ik het buisje vasthoud waarmee we de tank leegzuigen.
We hebben ons wel goed geamuseerd en meerdere scenario’s uitgedokterd voor een volgende aflevering van “In de gloria”.
Ondertussen krijgt Nicolas ongeveer 40 liter uit de tank en vult hem opnieuw met diesel. De motor start al veel makkelijker en zijn geluid klinkt veel geruststellender. We proberen nog een paar keer te starten en rijden dan in het pikdonker naar Fredensborg. Het laatste uur van onze tocht vlot goed dankzij mijn copiloot Aäron en we vinden ons vakantiehuis heel vlot terug rond 23u30, 4u30 na onze geplande aankomst…
Op onze manier hebben we genoten van deze avontuurlijke, met momenten hilarische heenreis.
Groetjes
Jo