Nuchter Bewegen stimuleert de aanmaak van energiecentrales

Mitochondriën zijn de energiecentrales in de/alle lichaamscellen. Ze zijn verantwoordelijk voor de aanmaak van energie (via de citroenzuurcyclus). Krachttraining is het effectief om die energiecentrales aan te maken, ze zitten immers vooral in de spierweefsel. Je bouwt spiermassa op en je maakt dus ook meer energiecentrales aan. Hoe meer spiermassa, hoe meer spiercellen en hoe meer energiecentrales.

Bewegen voor de eerste maaltijd (niet noodzakelijk het ontbijt) betekent het combineren van de kracht van vasten en bewegen. Die combinatie bevordert de aanmaak van mitochondriën in de spieren…met als gevolg, meer energie.

Efficiëntere energieproductie

Van oorsprong zijn mensen goede vetverbranders, door de hoge maaltijdfrequentie (tot 6x/dag) en deze overconsumptie (van suikerrijke voeding) zijn veel mensen het verbranden van vetten net verleerd. Het resultaat is een energieoverschot (uit bewerkte voeding) terwijl de noodzaak om deze aan te spreken er niet meer is (want er is toch constant voeding in de buurt). Het gevolg is dan minder spiermassa en minder energiecentrales.

Het celgeheugen

Vet verbranden is net zoals het leven van een taal. Je kunt het, maar als je de taal een lange tijd niet spreekt verleer je het. Aan de andere kant. Pak je het wel weer snel op zodra je de taal weer gaat spreken. Zo is het ook met het verbranden van vet. Elke cel in het lichaam heeft immers een geheugen, ook de vetcellen. Op een paar weken tijd ben je terug goed in staat om energie te produceren uit vetten. Het grote voordeel is bestaat erin dat vet een stuk meer energie levert dan koolhydraten.

Mitochondriën

Nuchter bewegen dwingt het lichaam om vetten te verbranden, willen we dat niet allemaal?

Als je met een lege maag bewegen maak je eerst je suikervoorraden (glycogeen) op die opgeslagen zijn in de spieren en de lever. Vervolgens stapt je lichaam over op het verbranden van de vetmassa. Maar let op: dit lukt alleen als je weinig insuline in je bloed hebt, hoge insulinewaarden blokkeren immers de vetverbrandingscapaciteit. Die insulinewaarde is laag na een lange periode zonder voeding (’s ochtends) dus in principe het beste moment om een nuchter te gaan bewegen.

Nuchter bewegen is een snelle en effectieve manier om je insulinegevoeligheid te verbeteren. Beweging stimuleert namelijk de glucose transporteren GLUT 1 en GLUT 4. Beiden te vergelijken met een taxi.

  • ze rijden je naar de plaats waar de klant staat te wachten (buitenkant van de cel)
  • ze nemen de klant (bloedsuiker) mee en…
  • …ze rijden de klant naar de gewenste bestemming (binnen de cel)

Beweging zorgt er nu voor dat je cellen suiker kunnen opnemen zonder dat daar insuline voor nodig is. Dit positieve effect kan wel 16u aanhouden. Uiteindelijk leidt het tot lagere insulinewaarde gedurende de dag en een betere insulinegevoeligheid (dus voor opname van glucose na vertering).

Glucosetransport

Enkele voordelen

1. Meer energie:

Je krijgt meer energie als je cellen dat bloedsuiker beter kunnen opnemen. En omdat beweging gevoeliger maakt voor insuline, heb je maar weinig insuline nodig om je bloedsuiker in balans te houden. Met de lage insulinewaarden gedurende de dag is je lichaam ook beter in staat om vetmassa te verbranden: insuline is namelijk een opslaghormoon en zorgt voor vetopslag. Tegelijkertijd blokkeert insuline de vetafbraak. Bij lage insulinewaarden wordt er dus nauwelijks vet opgeslagen en heeft je lichaam de mogelijkheid om vetmassa om te zetten in energie.

2. Minder dips:

Daarnaast wordt je lichaam steeds sneller in het aanmaken van glucose (= energie) zodra je bloedsuiker daalt. Het aanmaken van glucose uit aminozuren (eiwitdeeltjes) en glycerol (afbraakproduct van vetten) gebeurt voornamelijk in de lever. Hoe sneller en beter dit proces verloopt, hoe minder energiedips.

3. Anti-inflammatoir:

Spiersamentrekking zorgt voor de aanmaak van anti-ontstekingsstoffen. Zowel vasten als bewegen werken ontstekingsremmend . Nuchter beweging is dus een sleutel tot het remmen van ontstekingen (die vaak oorzaak zijn van het ontstaan van veel voorkomende Westerse ziektebeelden).

4. Betere energieverdeling:

Bij een ontsteking is het immuunsysteem actief en dat systeem verbruikt (als één van de belangrijkste organen in ons lichaam) veel energie en trekt dus zowat alle beschikbare energie naar zich toe.

Het systeem is daarbovenop heel egoïstisch waardoor andere organen energietekorten ondervinden als gevolg van een verstoorde energieverdeling.

Door nuchter te bewegen rem je de ontsteking en dus ook het immuunsysteem. Dit systeem verbruikt zo minder energie en de rest van jouw lichaam zoals spieren en hersenen over meer energie beschikken. Hierdoor heb je vanzelf meer zin om te bewegen, kan je jezelf beter concentreren en onthouden (geheugen).

Maar je moet toch eerst eten om energie te krijgen voor het bewegen?

Dit krijg ik wel vaker te horen…wel, nee hoor! Een lege maag is niet hetzelfde als een lege brandstoftank. Wij als mens hebben een enorme capaciteit om energie op te kunnen slaan in het vetweefsel, de spieren en de lever. Gedurende de avond en nacht wordt je avondmaal verteerd en de energie daaruit wordt voor een groot deel geparkeerd in het vetweefsel, de spieren en de lever…waardoor er dus voldoende energie aanwezig is om ’s morgens op een lege maag te kunnen bewegen. Sterker nog, de mens heeft dit gedurende het grootste deel van haar bestaan moeten doen. Er was geen supermarkt, koelkast op diepvriezer dus we waren aangewezen op jagen, vissen en verzamelen . Het verhaaltje van de jager-verzamelaar vertel ik dus regelmatig. Ons energieverbruik ging dus altijd vooraf aan energie-inname en daar is ons programma nog steeds op ingesteld. Echter doen we vandaag de dag precies het tegenovergestelde: eerst eten en dan pas bewegen, op de koop toe ook nog veel minder bewegen. En daar snappen onze gemeenschappelijke genen dus niet van…en dit tekent zich op lange termijn af in een overactief immuunsysteem met ontstekingen, vermoeidheid, hoofdpijn, eczeem, en andere klachten voor gevolg.

Conclusie

  • Nuchter bewegen geeft net méér energie, het is een fabel dat je eerst moet eten
  • Het lichaam heeft een systeem ontwikkeld waardoor we net altijd kunnen bewegen zonder voedsel (eerst het dier of de plant gaan zoeken vooraleer het te kunnen verorberen)
  • Door net heel structureel dit oerpatroon te doorbreken halen we net minder energie uit meer (altijd beschikbare) voeding

Het zou ons via deze weg te ver leiden om de voordelen en do’s & don’ts voor ieders profiel (van niet- sporter over gezondheidssporter tot professioneel atleet) te verduidelijken maar de algemene gezondheidswinst verantwoordt nuchter bewegen voor iedereen.